Monitoring, analiza i planowanie mediów

Monitoring mediów – podstawowe narzędzie wykorzystywane w public relations, polega na wyszukiwaniu określonych zagadnień w artykułach i wzmiankach prasowych oraz w informacjach i audycjach nadawanych przez radio, telewizję, agencje informacyjne, a także dostępnych w Internecie. Wyszukane materiały są następnie przetwarzane i analizowane w taki sposób, by sprostać oczekiwaniom odbiorców.

W wyniku procesu monitoringu otrzymuje się zestaw niezbędnych informacji, które następnie wykorzystywane są do:
analizy wizerunku przedsiębiorstwa i jego konkurencji
analizy wpływu mediów na reputację marki swojej i konkurencji
śledzenia tendencji rynkowych
śledzenia szans i zagrożeń dla firmy płynących z zewnętrznego otoczenia
badania tzw. product placementu
obliczania ekwiwalentu reklamowego
oceny rezonansu medialnego wyemitowanych artykułów
oceny skuteczności działań PR
planowania mediów
bieżącej weryfikacji działań marketingowych i PR
kontroli sytuacji kryzysowych
tworzenia gospodarczej bazy danych
szkolenia/edukacji

Wiedza:
http://www.proto.pl/porady-praktyczne/monitoring-mediow
https://www.newspoint.pl/
https://brand24.pl/

 

Na ogół monitoring mediów wykonują dla zleceniodawców wyspecjalizowane firmy zewnętrzne, ponieważ posiadają one dostęp nawet do regionalnych mediów w Polsce.

Jak działa monitoring mediów ?

Proces monitoringu zaczyna się od odpowiedniego doboru, tzw. słów kluczowych, czyli nazw własnych, fachowych pojęć, słów charakterystycznych dla danego tematu, haseł skojarzeniowych, a nawet słów bliskoznacznych, które mogą pojawiać się w opisie interesującego nas zagadnienia. W przypadku monitorowania firm, osób czy instytucji najważniejszym słowem kluczowym jest oczywiście nazwa podmiotu, bądź imię i nazwisko.
Jednak ustalenie dodatkowych słów – kluczy, pozwala na wyszukiwanie precyzyjnych informacji, oddzielenie treści ważnych od mniej istotnych czy odnajdywanie kontekstów, w których opisuje się daną firmę lub markę. W kolejnym etapie następuje przeszukanie zasobów internetowych, w rezultacie czego pojawia się lista wyników wyszukiwania. Istnieje możliwość automatycznego zwizualizowania danych oraz wygenerowania raportu

Przygotuj analizę mediów w Poznaniu [stacje radiowe, telewizyjne, portale, gazety]

  • w prezentacji poszczególnych segmentów medialnych:
  • spróbuj w kilku zdaniach scharakteryzować dane medium, według następujących parametrów: zasięg, czytelnictwo, liczba użytkowników, nakład, słuchalność
  • opisać główne bloki programowe / redakcyjne charakterystyczne dla danego medium

Gdzie znajdziemy badania słuchalności / czytelnictwa


https://www.pbc.pl/rynek-prasowy/
https://www.prasaplus.pl/titlesReports
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sluchalnosc-radia-rzeszow-rmf-fm-radio-zet-eska-i-antyradio