Informacja prasowa – marketingowa

Rolą marketingowca jest przygotowanie całościowych działań komunikacyjnych – od koncepcji, poprzez prace kreatywne, planowanie i zakup mediów, po public relations.

Dobrze przygotowana informacja prasowa jest dziś doskonałym uzupełnieniem reklamy, a biorąc pod uwagę natłok przekazów emocjonalnych typu: kup, spróbuj, przekonaj się – poprzez komunikat prasowy mamy szansę na dotarcie do szerszego kręgu odbiorców.

Musimy jednak pamiętać, że przedstawiane zagadnienie (produkt czy wydarzenie) musi być interesujące dla założonej grupy docelowej, czyli mediów, w których tekst powinien się ukazać. Dodatkowo przekaz powinien realizować przynajmniej jeden z trzech podstawowych celów mediów (informacja, edukacja, rozrywka).

Pamiętaj, że informacja prasowa nie jest komunikatem marketingowym, więc informuj, ale nie sprzedawaj. Nie powinno się tym samym używać takich zwrotów, jak: „jesteśmy najlepszą firmą”, „oferujemy najlepsze produkty.”
Warto redagować informacje w trzeciej osobie, powoływać się na źródła, raporty, a także dodawać wypowiedzi specjalistów.
Ważnym elementem każdego tekstu jest tytuł, który potrafi zainteresować dziennikarza. Musisz mieć świadomość, że przygotowany przez Ciebie materiał będzie zmieniany, czyli dostosowany przez redaktora do potrzeb i oczekiwań czytelników konkretnego medium.

Po tytule należy dobrze i precyzyjnie przygotować nagłówek – lead.

Lead ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika i skłonić go do przeczytania całego artykułu. Musi zatem być krótki (nie dłuższy niż trzy, cztery zdania), spójny i zwarty. Powinien nawiązywać do tematu artykułu treścią i użytym słownictwem.
Redaktorzy nie zalecają stosowania w tekście wykrzykników, powtórzeń, a także zdań wielokrotnie złożonych. Tekst informacyjny powinien spełniać zasady odwróconej piramidy dziennikarskiej. Najważniejsze informacje muszą znaleźć się w pierwszym zdaniu. Przeczytanie kilku początkowych linijek powinno umożliwić znalezienie odpowiedzi na pytania: co, kto, gdzie, kiedy i co z tego wynika.

Dobrze napisana informacja prasowa w miarę „upływu tekstu” staje się coraz bardziej szczegółowa, aż czytelnik dotrze do wątków pobocznych – kontekstowych.

Oprócz przygotowania tekstu ważna jest także komunikacja z dziennikarzami. Oczywiście, trzeba się przedstawić, w jasny sposób przekazać, o czym informujesz, i dlaczego to jest warte uwagi. Media oczekują przesłania informacji w formie elektronicznej, umożliwiającej edytowanie tekstu. Redakcje zazwyczaj nie publikują nadesłanego tekstu w całości, ale dostosowują materiał do formy i redakcyjnych standardów. Dziś każdy tekst ilustrowany jest materiałami fotograficznymi, więc do korespondencji dołącz grafiki lub zdjęcia, koniecznie z prawami do publikacji.

W informacji prasowej należy także umieścić notkę o firmie/produkcie (background release), kontakt do firmy (autora tekstu, osoby odpowiedzialnej za kontakt w firmie, agencji public relations), a także do ekspertów, którzy mogą – w przypadku zainteresowania tematem – rozszerzyć wiedzę dziennikarza.

Background Release – to rodzaj komunikatu prasowego charakteryzujący się kompleksowym podejściem do tematu. Zawiera informacje dotyczące danego przedsiębiorstwa, jak również branży, w której podmiot funkcjonuje, a służyć ma dziennikarzom do bliższego zapoznania się z firmą. Backgrounder dołącza się do standardowego zestawu informacji prasowych lub też jako element składowy notki. [Źródło: na podstawie Media i Marketing Polska]

Treść ćwiczenia:
Przygotuj informację prasową dotyczącą powstającej nowej restauracji na Starym Rynku. Komunikat prasowy jest uzupełnieniem działań marketingowych realizowanych w innych ćwiczeniach związanych z promocją przedsięwzięć gastronomicznych.

Pamiętaj, że informacja prasowa nie jest komunikatem marketingowym, więc informuj, ale nie sprzedawaj. Nie powinno się tym samym używać takich zwrotów, jak: „jesteśmy najlepszą firmą”, „oferujemy najlepsze produkty.”
Zapoznaj się z poradnikiem dotyczącym tworzenia informacji prasowej oraz załączonymi informacjami prasowymi. Zrób także research działań public relations podejmowanych przez konkurencję.

Punkty kontrolne:
1. Zapoznaj się z poradnikiem dotyczącym tworzenia informacji prasowej,
2. Przygotuj informację prasową oraz zrób research działań public relations podejmowanych przez konkurencję’

fot.

https://pl.freepik.com/zdjecia/biznes’>Biznes zdjęcie utworzone przez master1305 – pl.freepik.com