Mój gastronomiczny biznes: kampania promocyjna
CEL Stworzenie kampanii promocyjnej dla otwieranego w Poznaniu, przy Starym Rynku przedsięwzięcia gastronomicznego: restauracji, kawiarni bądź pubu
Problemem w realizacji skutecznych działań reklamowych z dotarciem z precyzyjnym, a więc optymalnym kosztowo komunikatem, do określonej grupy docelowej, potencjalnie zainteresowanej produktem bądź usługą [często określonymi na podstawie badań] jest szum komunikacyjny, dlatego reklamodawcy coraz częściej szukają alternatywnych form dotarcia do odbiorców.
Warto zwrócić uwagę, że np. natłok bilbordów umieszczonych przy ruchliwej ulicy może powodować, że nie dostrzegamy zamieszczonych na nich treści, a jeżeli nawet coś przykuje naszą uwagę, to pojawia się pytanie, czy przekaz jest adresowany akurat do nas i czy po prostu go rozumiemy.
Reklamodawcy często stosują mix reklamowy, korzystając z różnych narzędzi i kanałów komunikacji – pamiętając o kilku zasadach: synergii, konwergencji, dywersyfikacji i digitalizacji.
Komunikat – reklama wysyłana do mediów powinna posiadać optymalną formę elektroniczną [zdigitalizowaną] którą można łatwo dostosować do różnych formatów, przekaz powinien być konwergentny – wielokanałowy [radio – telewizja – print – internet itd.] powinna także zachodzić synergia pomiędzy tymi kanałami, odwołanie się do innych doznań, reakcji: np. anons w gazecie zachęca [oprócz podstawowego komunikatu] do zobaczenia reklamy produktu w internecie, albo wzięcia udziału w promocyjnej loterii [szczegóły w punktach sprzedaży]. Pamiętać należy także w planowaniu działań sprzedażowych o dywersyfikacji np. kanałów dystrybucji.
Dziś udział telewizji w reklamowych wydatkach mediowych waha się między 50 a 60 proc. a digital, czyli media elektroniczne zyskiwał będzie udziały kosztem pozostałych kanałów. Zakłada się, ze za kilka lat w Internecie lokowana będzie większość wydatków. Myśląc o mediach elektronicznych pamiętać musimy, że internet to dziś nie tylko strony www, ale rożne formy przekazu obejmujące grafikę, treści, dźwięk czy wideo. To także umożliwienie szybkiej reakcji z odbiorcami / konsumentami przede wszystkim poprzez media społecznościowe.
Oczywiście, że istnieje możliwość, aby marka samodzielnie budowała swoją obecność w internecie i sama nawiązywała relacje z platformami reklamowymi, ale pamiętać należy że dziś rynek zdominowały dwie platformy Google i Facebook.
Jednocześnie w segmencie internetowym poszukiwana jest zupełnie inna forma dotarcia poprzez liderów opinii, trendsetterów, influencerów.
Treść ćwiczenia:
1. zaplanują niestandardową akcję promocyjną guerrila marketingową
– zapoznaj się z przykładami marketingu partyzanckiego korzystając z materiałów dostępnych w sieci, m.in. a aplikacji pinterest.
2. Dokonaj analizy dostępnych nośników reklamy zewnętrznej w Poznaniu
– znajdź ofertę firm outdoorowych
– zapoznaj się z cennikami dostępnymi na ich stronach internetowych
3. Niech jednym z elementów Twoich działań będzie kampania reklamowa w środkach komunikacji miejskiej
– przedstaw propozycję, ofertę cenową i harmonogram kampanii
Ofertę znajdziesz na stronie MPK Poznań: https://www.mpk.poznan.pl/reklama/reklamanapojazdach
4. Wybrałeś możliwość powieszenia w mieście określonej liczby plakatów formatu B2, zaproponuj liczbę lokalizacji i plakatów, przygotuj kosztorys działań uwzględniający cenę nośnika i druku.
– cenę druku zaproponuj na podstawie dostępnych w sieci kalkulatorów drukarni
Punkty kontrolne:
1. Zapoznaj się z różnymi formami i metodami promocji
2. Przygotuj kilka rodzajów kampanii promocyjnej wraz z kosztorysami.
Pomocne linki
Reklama restauracji by Unilever
Reklama restauracji – skuteczny cyfrowy marketing w gastronomii