By nie zapomnieć języka w gębie!

Zastanów się, jak to się dzieje, że pomimo Twojej otwartości na świat, łatwości nawiązywania kontaktów i publicznego wyrażania opinii przed kamerą zapominasz często „języka w gębie”. Zwróć uwagi na odbiorcę komunikatu, dodatkowe treści graficzne towarzyszące prezentacji. Pamiętaj o takich elementach jak: mowę ciała, artykulacja, gestykulacja, sposób mówienia

Wystąpienia publiczne – aspekt merytoryczny

Przejrzyj i wysłuchaj na youtube kilku wystąpień zrealizowanych w formacie TED – TED’x

TED to marka konferencji naukowych organizowanych corocznie przez amerykańską fundację non-profit. Celem konferencji jest popularyzacja – jak głosi motto – „idei wartych propagowania.

Każdy mówca dostaje maksymalnie 18 minut, aczkolwiek większości prelegentów wystarcza mniej czasu, a najdłuższa zarejestrowana prelekcja TED ma ponad 35 minut. Wśród najważniejszych uczestników znalazło się wielu wybitnych naukowców, polityków, przedsiębiorców i działaczy społecznych i laureatów Nagrody Nobla.

Konferencje TEDx są niezależne od TED, jednak stosują format analogiczny do tej konferencji. Mogą zostać zorganizowane przez kogokolwiek, kto otrzyma bezpłatną licencję od organizacji oraz będzie stosował się do ściśle określonych reguł.

Konferencje nie mogą przynosić zysków, a koszty pokrywać mogą opłaty za wstęp lub sponsorzy. Prelegenci nie otrzymują wynagrodzenia i zgadzają się na publikację nagrania na koncie TEDx w portalu YouTube na licencji takiej samej, jak prelekcje TED oraz na ewentualny montaż nagrania i emisję na stronie TED.com. W 2011 roku rozpoczęto program „TEDx in a Box”, który wspiera organizatorów konferencji w krajach rozwijających się.

Rozwijane są także inne specjalistyczne formaty: TEDxYouth, TEDxKids, TEDxWoman [za wikipedia]

Warto zwrócić uwagę, że prelegenci tych konferencji nie są zawodowymi mówcami, to ludzie, którzy mają coś do powiedzenia, są pełni pasji, a słucha się ich z ogromnym zainteresowaniem.

Przygotowując swoje wystąpienie zastanów się nad 3 elementami:  (1) psychologicznymi, (2) fizycznymi, (3) związanymi z samym przygotowaniem się do prezentacji

Jak sądzisz, jakie jest nastawienie publiczności? Myślisz, że chce, żeby Ci nie poszło wystąpienie, żebyś się pomylił, żeby w ogóle się nie udało? Czy raczej słuchacze są nastawieni pozytywnie, po prostu nie chcą nudy, chcą się czegoś nowego / fajnego dowiedzieć i miło spędzić czas!

Ale rzeczywiście, może Cię zestresować ktoś, kto zamiast słuchać Cię z wypiekami na twarzy, zerka w komórkę, ziewa albo wychodzi z sali! Być może masz w głowie czarne myśli, a przecież z bardzo dużym prawdopodobieństwem może się okazać, że zerkająca w komórkę czeka na ważną wiadomość, albo robi notatki, zasypiająca kobieta w nocy czuwała nad chorym dzieckiem, a wychodzący chłopak, wypił przed konferencją za dużo kawy….

Ale najważniejsze jest to, że zdecydowana większość siedzi i słucha! Weź też pod uwagę taki argument, że nigdy nie trafimy do wszystkich. Są oczywiście techniki pobudzania zainteresowania, wprowadzania dynamiki w wystąpieniach, pamiętajmy o tych, którzy z wielu powodów przyszli i słuchają!

Zwróć uwagę, co dzieje się z Twoim organizmem przed wejściem na scenę lub przed kamerą w studiu? Czy czujesz ścisk w żołądku, masz spocone dłonie, suchość w gardle albo trzęsą Ci się łydki? To całkiem naturalne reakcje, takie same jak podczas ekscytacji! Po prostu jesteś sobą, a praktyka pozwoli Ci dobrze odnajdywać się w takich sytuacjach.

Możesz sobie zadać pytanie, czy lepiej w wystąpieniach radzą sobie introwertycy czy ekstrawertycy? Najważniejsze by być sobą, mówić w naturalnym tempie, grając kogoś innego nie wzbudzisz zaufania! [chyba, że jesteś zawodowym aktorem i potrafisz się wcielać w różne role]

Po prostu uśmiechaj się!
Neurony lustrzane spowodują, że publiczność na Sali będzie się też do Ciebie uśmiechała, samemu też będziesz się wprawiał w dobry nastrój!

Czy mowa ciała ma znaczenie? Wiesz już zapewne o postawie otwartej i zamkniętej. Po prostu wyprostuj się i chwilę głęboko pooddychaj!

Jakoś to będzie! Będzie dobrze!

Praktyka spowoduje, że wystąpienia publiczne i przed kamerą traktować będziesz jako ważny element Twojej pracy zawodowej, na wielu stanowiskach związanych z mediami, reklamą, marketingiem czy zarządzaniem. Zawsze jednak należy się przygotować do wystąpień!
Warto zwrócić uwagę, kim są Twoi odbiorcy [pod kątem doboru treści, słów]. Warto przygotować efektowne, ciekawe slajdy.
Chodzi przede wszystkim o eliminację niewiadomych, potencjalnych stresorów!
I pamiętaj, że Ci wielcy, których czasem podziwiasz, aktorzy, naukowcy, muzycy, Twoi idole, też kiedyś zaczynali, ktoś dał im szasnę! Też ją masz! Wykorzystają ją dobrze!

[z inspiracji Michała Kasprzyka, mówcy podczas konferencji TED’X]

Treść ćwiczenia:
Przygotuj swoje wystąpienie:
– wizytówka, filmowe CV adresowane do pracodawcy, szefa agencji reklamowej
– wystąpienie wyborcze, 30 sek. materiał dotyczący kandydata do rady miasta / powiatu lub gminy. W tym celu zapoznaj się z kompetencjami poszczególnego organu władzy ustawodawczej.

Video CV