Kampania promocyjna w mediach

Zadanie: Jesteś managerem odpowiedzialnym za przygotowanie kampanii promocyjnej w mediach. Twoim zadaniem jest analiza rynku mediowego w Poznaniu:

– portali informacyjnych

– prasy drukowanej

– stacji radiowych

– stacji telewizyjnych

Na podstawie zabranych cenników reklamowych / oferty reklamowej kilkunastu poznańskich mediów stanowiących załącznik do tego ćwiczenia oraz materiałów dostępnych na witrynach internetowych przygotuj krótkie opisy poszczególnych gazet, portali, stacji radiowych i TV, uwzględniając następujące elementy:

– liczba odbiorców [czytelników, słuchaczy, widzów]

– target [grupa docelowa]

– popularne audycje

W każdej z czterech grup ustal wspólne podstawowe formaty reklamowe, np., wielkość banerów, długość spotów radiowych

Wiedze dotyczącą słuchalności stacji radiowych znajdziesz m.in. stronie Komitetu Badań Radiowych https://badaniaradiowe.pl/ a także z ciekawymi analizami na branżowych portalach, m.in. https://www.wirtualnemedia.pl/, www.press.pl www.mediarun.pl Badania dotyczące czytelnictwa gazet publikuje porozumienie wydawców Polskie Badania Czytelnictwa: https://www.pbc.pl/

Na podstawie analizy zestawień w powyższych portalach:

– ustal jakie jest czytelnictwa gazet w Poznaniu, podaj tytuły

– podaj 10 najpopularniejszych stacji radiowych w Poznaniu

– podaj 10 podmiotów [grup radiowych] najpopularniejszych na polskim rynku. Powinieneś uwzględnić tu stacje ogólnopolskie oraz sieci radiowe.

Treść ćwiczenia:

Jesteś managerem restauracji fast food z ofertą adresowaną do młodzieży. Na podstawie analizy rynku mediowego w Poznaniu zaplanuj kampanię w mediach o budżecie w wysokości 20 000 zł.

Zwróć uwagę na liczbę odbiorców mediów oraz target [odbiorcy mediów i potencjalni klienci twojej restauracji]

Weź pod uwagę gazety, stacje telewizyjne, radiowe i portale informacyjne.

Przygotuj prezentację power point ze wskazaniem wybranych mediów, liczby, rodzaju reklamy [np. formatu banneru, długości spotu radiowego]

Określ czas trwania kampanii, uzasadnij wybór.

Zwróć uwagę na poza standardowe formy reklamy, np. wywiad sponsorowany, lokowanie produktu…. Zastanów się nad taką formą promocji twojej restauracji. Podaj kilka propozycji z uzasadnieniem wyboru. Dlaczego np. sponsorowanie konkursu z nagrodami będzie dobrą formą promocji twojej restauracji.

W wyborze nich pomoże ci krótki poradnik. Skuteczna reklama prasowa. 5 zasad

1) Ogłaszaj się tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Prasa lokalna może być skuteczna, gdy reklamujesz lokalny sklep lub punkt usługowy. Jeśli chcesz trafić do czytelników z określonej branży, wykorzystaj magazyn branżowy. Gdy chcesz wzbudzić zainteresowanie wśród detalicznych odbiorców na skalę krajową, wykorzystać możesz ogólnopolski dziennik lub tygodnik opinii.

2) Postaw na częstotliwość, nie na rozmiar reklamy. Reklamodawcy często mają dylemat, czy swój budżet zużyć szybciej, reklamując się najwyżej kilka razy, ale wykupując większą powierzchnię, czy może reklamować się dłużej, ale wykupując mniejszą liczbę modułów. Badania pokazują, że lepsza jest ta druga metoda. Regularny czytelnik powinien spotkać się z Twoją reklamą przynajmniej kilka razy, by mogła zapaść mu w pamięć.

3) Twoja reklama powinna przyciągać uwagę. Nie możesz więc pozwolić sobie na to, by była mdła lub nijaka. Warto zainwestować w dobry projekt graficzny, a często także w profesjonalną sesję zdjęciową, by stworzyć mocną, wzbudzającą zainteresowanie kreację.

4) Ogranicz liczbę słów. Częstym błędem popełnianym szczególnie przez właścicieli małych firm, którzy samodzielnie planują swoje reklamy, jest umieszczanie w nich zbyt dużej ilości treści. Ale to nieprawda, że im więcej tekstu uda się zmieścić w ogłoszeniu, tym lepiej. Jest wręcz przeciwnie! Uwagę czytelników przyciągają duże, atrakcyjne ilustracje i dopiero wtedy, gdy dany obrazek okaże się dla nich ciekawy, zaczynają szukać tekstu, który może być mniej wyeksponowany. Im mniej tekstu, tym większa szansa, że czytelnik go przeczyta.

5) Zainteresuj, ale nie sprzedawaj. Celem reklamy nie powinno być sprzedanie produktu (chyba, że oferujesz tapety na pulpity, gry na smartfony lub inny rodzaj produktów zamawianych przez sms). W większości sytuacji reklama prasowa ma służyć wzbudzeniu zainteresowania danym produktem lub usługą. Ogłoszenie ma sprawić, że czytelnik wejdzie na stronę internetową Twojej firmy lub przyjdzie do Twojego sklepu. Sprzedażą powinien zająć się dopiero sprzedawca. A skoro tak, to nie musisz zamieszczać w ogłoszeniu wszystkich możliwych szczegółów oferty.

[Źródło: Marcin Pietraszek, Skuteczna reklama prasowa, tekst na http://bizrun.pl/marketing/skuteczna-reklama-prasowa-5-zasad/, dostęp 1.09.2016]

Punkty kontrolne:

Zrobienie analizy rynku mediowego w Poznaniu,
Na podstawie analizy rynku mediowego w Poznaniu stworzenie kampanii reklamowej o wartości 20 000 zł,
Przygotuj prezentację w power poincie odnośnie kampanii reklamowej dla fast foodu nastawionego na młodzież,